tompasmat.blogg.se

Grillad Niltilapia och några inledande ord
Hej och välkømmen till Tompas matblogg. 
 
Under många år var mina matlagningskunskaper ytterst begränsade. "Laga mat" handlade om att steka falukorv och koka pasta. Eller att lägga en djupfryst hamburgare i stekpannan. Once every blue moon var jag riktigt ambitiös och slängde ihop en köttfärssås(för övrigt så är Hälsinglands populäraste pastarätt Pasta Boll-näs).
 
Men två händelser i livet gjorde att jag fick ett intresse av att laga mat "på riktigt". Det första var att jag slutade röka hösten 2016. Visserligen övergick jag till snus, men det räckte inte för att kompensera för den uteblivna njutningen i och med rökstoppet. Att äta gott har jag aldrig varit avogt inställd till, men det blev helt enkelt mer angeläget.
 
Det andra var två veckor i USA under sommaren 2017. Jag blev fascinerad av, och förälskad i, Steakhousematen. Tänk grillad ryggbiff med Pommes Frites och grillade marinerade räkor som tilltugg. Detta har satt en stark prägel på min syn på vad en god måltid är. Bu för den svenska återhållsamheten!
 
Jag kommer skriva om den mat jag lagar och kanske nåt restaurangbesök(dessa sker dock otroligt sällan). Såväl lyckad som mindre lyckad mat kommer få vara med.
 
Jag kommer även så långt det är möjligt försöka undvika produktplacering, enligt principen "vill dom göra reklam fårom betala förne!". Undantag kommer göras när en historia kräver det, eller om någon logotyp råkar komma med på bild.
 
Ett av mina små nöjen i livet handlar om att få skriva upp fler arter på listan över vad jag ätit. I lördags fick jag skriva upp Niltilapia(Oreochromis Niloticus), som kan heta "Rödstrimma" i butik.
 
Fisk, då tänker ni säkert att det blir nån slags potatis till det. Kokpärern eller pärmos. Icket! Kokt potatis är nämligen Hin Håles lortar. Tack vare mitt första lunchbesök på den lokala fiskbutiken/restaurangen för några år sen fick jag inspiration; stekt kryddat ris går utmärkt till fisk!
 
Nu till matlagningen.
 
Det stekta riset 
 
1. Koka ris(förslagsvis av det godare slaget, Basmati eller Jasmin) i buljong. Dosera antalet buljongtärningar enligt vad förpackningen säger. Valet av buljong avgörs av vilken smakprofil du vill ha på anrättningen. Jag valde köttbuljong. 
Detta kan även göras långt i förväg om man så vill.
 
2. Fräs valfria grönsaker i olja(t ex rapsolja eller olivolja). Jag valde rapsolja, selleri(dugne åt Sven Melander och Åke Cato så dugne åt jag) och paprika.
 
3. När grönsakerna fått gøtta till sig är det bara att he i riset, röra om, och låta riset bli varmt.
 
4. Nu är det dags att krydda. Jag valde grovmalen svartpeppar, chilipulver, paprikapulver och spiskummin efter behag. Eftersom riset är kokt i buljong behövs inget salt.
 
5. Låt det stekta riset stå på låg värme i väntan på att fisken ska bli klar.
 
Fisken 
 
1. Ge filéerna havssalt, grovmalen svartpeppar, paprikapulver och chilipulver på bägge sidor.
 
2. Grilla på het grill drygt två minuter per sida. Jag har läst att Niltilapia blir "mosig" om den inte tillagas på tillräckligt hög värme. Så, het grill!
 
Såhär serne ut på tallriken
 
 
Med limeaioli, lite pressad citron över fisken och en mexikansk ljus lager med limeklyfta blev det en utsökt måltid. 
 
Så, släng pärern åt gris'n, låt fisken bli en självklar gäst på ditt grillgaller och vräk i dä go'mat'n!
 
Har du frågor om detaljer och behöver vissa klargöranden?
Har du testat maträtten och vill risa den, rosa den eller föreslå förbättringar? Tveka inte att skriva en kommentar.