tompasmat.blogg.se

Nu kör vi såne ryk'!
Saker jag lärt mig rätt nyligt:
Att en helt vanlig, enkel klotgrill kan användas som rök.
 
Nu är det bara att lära sig hantverket.
 
Första försöket blev inget vidare. Min bedömning är att det rörde sig om ett SBS-problem (Skit Bakom Spakarna). Fläskfilén klappades in med salt och rikliga mängder mustig egenhändigt komponerad kryddblandning bestående av svartpeppar, rökt paprikapulver, spiskummin, vitlökspulver, chilipulver och cayennepeppar. Sen fick den ligga öppet på ett galler i kylen i strax under ett dygn. Och där har vi vad som kanske är ett av problemen. Jag är självindoktrinerad i att kött ska ha en torr yta innan man börjar tillaga det. Maxa maillardeffekten. Funkar utmärkt med nötkött med kort tillagningstid.
 
Men torr yta på nåt som ska dra i sig ryken kanske inte är så lyckat.
 
Nåväl. Begränsade mängder briketter och att grisbiten fick tillagas på indirekt värme (jag placerar briketterna på ena sidan i grillen och köttet på motsatt sida) fick bli metoden. Och att lägga torra flisor av Hickoryträ på de glödande briketterna för att få ryken.
 
De torra träflisorna tog ofta eld rätt tidigt. Jag såg till att det fanns rök i grillen i c:a 20-30 minuter.
 
När det var dags att äta var röksmaken inte märkbar. Däremot framträdde den mustiga kryddblandningen desto mer.
 
Tillbaka till ritbordet.
 
En dag efter jobbet impulsköpte jag en fyrahektos klump rimmad picnicbog och en påse äppelträflisor för rykning på kvällen.
 
Nu var det dags att testa med en fuktig yta på köttet.
 
Rivet äpple på köttet och sen vira in i gladpack.
 
Det fick nog ligga i äpple och gladpack c:a 3 till 3 och en halv timme innan det hamnade i grillen.
 
Några nävar äppelträflisor fick ligga i vatten c:a 30 minuter och de togs ur vattnet strax före grilltändningen.
 
Briketteldarburken fylldes ungefär till hälften och det var återigen dags för tillagning på indirekt värme.
 
Fem sorters peppar (svart, vit, grön, rosé och kryddpeppar) på grisen, grisen på grillen och sen på med fuktiga träflisor på briketterna.
 
På med locket och begränsad öppning i lockets ventil så att inte alltför mycket rök skulle smita ut innan den fått göra sitt jobb. Då och då fick man fylla på med träflisor för att upprätthålla ryken. Jag körde ryk i c:a 30-40 minuter, vände på grisbiten och pepprade på andra sidan. När innertemperaturen närmade sig klart flyttade jag köttet så att det fick ligga direkt över briketterna för att få lite grillyta på väg mot att bli klart.
 
Detta följdes av drygt 15 minuters vila under folie och sedan tranchering. Att låta kött vila efter tillagning är grönjävulst viktigt. Om man karvar i köttet för tidigt har inte köttsaften "satt sig", varpå det rinner ut en massa vätska på skärbrädan och köttet blir torrt.
 
 
Denna gång blev röksmaken kännbar, dock så var den dominerande smaken sältan p.g.a att köttet var rimmat. Så, inget rimmat nästa gång det ska rykes.
 
Dagen efter funkade det utmärkt som pålägg till frukostmackorna.
 
Det börjar arta sig.
 
Igår köpte jag ett 2-pack frysta anklår. Så det är ett framtida rökprojekt. Kanske några timmar i saltlake, fem sorters peppar och ryk från äppelträ. Anka har rätt mycket smak i sig så den vill man int' krydda sönt.
 
Hej.