tompasmat.blogg.se

Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska den vulgära maten
Redan som barn var jag en liten gosse, och då hände det att päronen svängde ihop ett sjutusan till mumsigt och lyxigt kvällsfika vissa lördagkvällar.
 
Jag har även gjort det själv som vuxen, men det var bara här om året som jag fick höra historien bakom den så kallade "Specialaren". Min far, även kallad Göbb, eller Den Gamle och Havet, hade läst recensioner av anrika vägkrogar i en tidskrift inriktad på ägare av bilar. "Specialaren" nämndes i recensionen av vad som i Ted Ströms gamla hit "Vintersaga" går under namnet "Tradarfik i Docksta i motorvägens skugga". Göbb, som är uppvuxen i de trakterna berättade om Specialarens tillkomst. 
 
En tjomme, som rent statistiskt bör heta Wiberg eller Westin(dessa namn är för dessa trakter vad Marklund och Lundmark är för Skellefteå med omnejd), hade vart och rullat hatt en kväll nån gång under 60-talet. Var man lite sugen på att få i sig nåt i matväg efter hattrullningen i dessa trakter var det tradarfiket man gick till. Wiberg gick in och bad "Ingrid i baren" att joxa ihop nåt som inte var en riktig måltid, men mer mättande än en smörgås. Det som Ingrid joxade ihop till Wiberg var inte av denna värld och finns än idag på detta anrika tradarfiks meny.
 
Och där slutar historielektionen och matlagningsinstruktionen tar vid. 
 
Eller, matlagning och matlagning....
 
Att påstå att denna rätt rör sig i gränslandet mellan matlagning och "plocka fram och sätta ihop saker" är att beskriva den som mer avancerad än den är. Det handlar om att "plocka fram och sätta ihop saker", varav vissa saker får besöka en stekpanna.
 
Nu kör vi.
 
1. Lägg tekakor på en tallrik 
 
 
2. Bre smör på tekakorna. Ni får ingen smörbild eftersom jag givetvis glömde köpa det när jag åkte och spontanhandlade i ett "matt och trött efter en hård dag i kolgruvan"-tillstånd.
 
3. Vändstek ägg samt ett lämpligt antal falukorvskivor och lägg på tekakorna.
 
 
4. Ketchupen 
 
 
Voilà! Specialarna är serverade.
 
Som dryck till denna lika vulgära som utsökta måltid rekommenderar jag något mjölkbaserat(sorry alla veganer).
Vanlig mjölk funkar bra. Men skippa den frikyrkliga varianten lättmjölk. "Lättmjölk är vatten som ljuger om att det är mjölk", som den store filosofen Ron Swanson sa.
 
Är det ett lite festligare tillfälle kan man lyxa till det med en White Russian eller nån annan smarrig drink där mjölken spelar huvudrollen.
 
Bånn appätitt alla lortskrämmare och klövfettkokare!
#1 - Ramona

Så mumsigt 😋👍🏻